Jsme designéři. Jsme výrobci látek. Jsme Takoy.

 

 


Do kin chodíme s 3D brýlemi na nejziskovější film všech dob - Avatar a ve světě zuří finanční krize. Všechny velké firmy jako Google, Amazon, Apple či Disney říkají, že začínaly v garáži. My velmi podobně - v obýváku a ve sklepě rodinného domu. V malé obci na východě Slovenska začínáme psát příběh Takoy.

V této době ještě nepřemýšlíme nad látkami, ale rozbíháme své první e-shopy doma i v zahraničí.

Věnujeme se také módě, svatebním dekoracím a nábytku. 

A právě při tom posledním si v následujících letech uvědomíme, že mnoho lidí si nábytek kupuje právě proto, že se jim líbí jeho čalounění – a tedy látky se zajímavým designem.

 

Po téměř deseti letech zkušeností s internetovým prodejem se začínáme věnovat látkám. S pomocí interních i externích designérů připravujeme jedinečné motivy, které následně necháváme tisknout na širokou škálu látek od bavlny, přes len až po polyester. Našim heslem se na delší dobu stane: "Látky, jaké jinde nenajdete." Je to rok, kdy vzniká Takoy, jak jej znáte dnes.

Do práce přijímáme první zaměstnance. Naší základnou je stále rodinný dům a za krátkou chvíli je látek tolik, že si nemáme kde sednout. Ano, i pohovory děláme v obývacím pokoji mezi rolemi :).

 

 

Přichází nechvalně známý covid. Lidé ve velkém šijí roušky a z látek se během hodin stává nedostatkové zboží. Během prvních týdnů a měsíců Takoy extrémně roste. Čelíme tak dalším náročným výzvám, které souvisejí s uspokojením poptávky.

 

Abychom včas obsloužili narůstající počet zákazníků, musíme růst personálně. Během šesti měsíců se naše řady rozšíří z 15 až na 60 lidí. To automaticky znamená, že rodinný dům už nebude ideálním prostorem ani pro sklad, ani pro práci.

Našim skladníkům se podaří opravdu husarský kousek, když zvládnou během týdne přestěhovat celou firmu se skladem za plného provozu a bez přerušení vyřizování objednávek o 10 kilometrů dále do velkého skladu ve městě.

 

 

V letošním roce se Takoy poprvé objevuje v soutěži ShopRoku, kterou pořádá portál Heuréka. Získáváme druhé místo v soutěži Cena kvality v kategorii Galanterie.

 

Vzory a vlastní designové produkty jsme si navrhovali dosud sami, ale hotové produkty jsme vyráběli s pomocí externích partnerů. V březnu spouštíme první vlastní stroje a začínáme si sami potiskovat několik základních materiálů – softshell a polyester.

 

 

O tři měsíce později přidáváme další menší stroj na výrobu potištěné galanterie a abychom je stíhali všechny včas obsluhovat, náš tým ve výrobě se rozrůstá ze tří na pěti lidí.

V soutěži ShopRoku opět obsazujeme druhé místo. A tentokrát nejen na Slovensku, ale už i v Česku.

V jednom z deníků vychází na konci roku delší rozhovor s naším CEO Borisem Gogolem. Není zaměřen na čísla, prodeje a strategie, ale spíše na lidskou stránku firmy, hodnoty a na přístup k zaměstnancům.

 

 

Článek si přes překladač můžete přečíst i vy.

 

Určitě znáte výrok: "Malý krok pro člověka, ale velký pro lidstvo." Nebyli jsme sice na Měsíci, ale udělali jsme obrovský krok směrem k naší vlastní výrobě. Za pár měsíců.

 

 

V květnu jsme si nechali nainstalovat nový stroj pro potisk bavlněných materiálů. Tato tiskárna je tak velká, že se nevejde do našich aktuálních prostor, ale potřebuje samostatnou budovu. 

 

 

V červnu k ní stahujeme i celou dosavadní výrobu, abychom ji měli na jednom místě a v původní budově zůstává sklad, expedice objednávek a administrace.

Že na východě Slovenska se designují a vyrábějí látky, které sklízejí úspěch v Evropě si všiml i časopis Forbes. S našimi zakladateli Tatianou a Borisem udělal první delší rozhovor, kde se obšírněji dočtete o začátcích.

 

 

Pokud vás více než čísla a statistiky zajímá spíše lidská stránka firmy, pro portál Slovo+ zase promluvili o tom, jaké je být křesťanem v byznysu.

Článek si přes překladač můžete přečíst i vy.

 

Poprvé vyhráváme první místo v Ceně kvality v soutěži ShopRoku na Slovensku, v Česku jsme mezi finalisty.

 


Podařilo se nám zvítězit „na obou frontách“. Hájíme první místo v soutěži ShopRoku na Slovensku a přidáváme vítězství i v Česku. Toto ocenění je pro nás obrovským závazkem dělat věci ještě lépe. 

A to například i podporou mladých talentů. Stáváme se partnerem Školy uměleckého průmyslu a zastřešujeme Úsvit - cena za studentský design 2023.

 

 

Vedle toho stihl ještě Boris popovídat ve třičtvrtě hodinovém podcastu Pricemanie o vývoji vlastních produktů, o expanzi, budování značky a o jeho oblíbeném tématu - leadershipu.

 



Během šesti let jsme expandovali do dvacítky zemí, zaměstnáváme 90 lidí a naše vzory můžete běžně potkat venku na procházce, na letištích při cestě na dovolenou, ale také na molech módních přehlídek.

 

 

V Hospodářských novinách našemu příběhu věnovali celou tištěnou přílohu magazínu Proč ne?!.

 

Článek si přes překladač můžete přečíst i vy.

Na konferenci Ecommerce Bridge jsme se za necelou půlhodinku pokusili zodpovědět několik náročných otázek, které čekají každý e-shop, který chce uspět. 

 

 

 

Začátkem roku jsme přišli s nápadem zorganizovat pravidelná neformální setkání, na kterých bychom sdíleli naše zkušenosti z e-shopového světa. Účastní se jich naši zákazníci, studenti, ale i kdokoli, kdo má zájem se něco naučit nebo networkovat. 

 

 

Během roku jsme zorganizovali 8 posezení, kde jsme se věnovali personálním i marketingovým tématům, trochu vzdělávali, trochu poslouchali… ale celkově pomohli vytvořit skupinu aktivních lidí, kteří mají zájem rozvíjet sebe a okolí.

 

 

 

Firemní kultura

 

 

Takoy stále roste. Nejintenzivnější růst jsme zažili právě v covidovém období, kdy jsme se během pár týdnů rozrostli z 15 členného týmu na více než 60 členný.

A s rostoucím počtem zaměstnanců vznikla potřeba vytvořit i organizační strukturu, nastavit si interní pravidla či shodnout se na společné vizi, protože chceme-li být nejlepší, potřebujeme být všichni na jedné vlně.

Shodli jsme se na čtyřech hlavních hodnotách, na kterých Takoy stojí.

 

 

Vytvářej vztahy

 

 

Není to jen o tom, že se máš chovat tak, jak chceš, aby se chovali k tobě.

Ozvi se první, nečekej a promluv se. Pomoz kolegům s problémem. Vytvářej atmosféru bezpečí, přijetí a přátelství. Součástí bourání bariér je například i tykání si mezi všemi lidmi ve firmě.

 

 

Firma nastaví procesy, zaplatí teambuildingy, zajistí kávu či koláč. Ale vztahy budují lidé. Pokud jsi nastaven stejně, máš u nás místo.

 

 

 

Mluv otevřeně, pravdivě a čestně

 

 

Dovnitř firmy, ale také ven.

Upřímná zpětná vazba člověka posouvá. Nauč se ji dávat vždy laskavě i pravdivě. 

A nauč se ji i přijímat. Nezapomeň pochlubit, pokud se něco podařilo. Upozorni, pokud něco není v pořádku. 

Nemluv za zády věci, které by si člověku neřekl i do očí. 

A dodržuj sliby.

 

 

Odpovídej za svůj vlastní špičkový výkon

 

 

Tvým cílem je být zítra o kousek lepší, než jsi dnes. A odpovídáš za to jen ty.

Změnit lidi je sice lákavé, ale velmi obtížné, ne-li nemožné.

Pokud chceš něco změnit, začni vždy od sebe.

 

 

Nikdo tě nedonutí posouvat se, pokud ty sám nechceš. Vždy spolehlivě funguje jen tvoje vnitřní motivace.

A kde chybí zodpovědnost za vlastní výsledky, objeví se časem nedůvěra a s ní ruku v ruce i kontrola Ta není příjemná pro nikoho. 

 

 

Přinášej nápady na své pozici

 

 

Růst je jen vedlejší produkt inovace.

A největší nepřítel dnešního úspěchu je tvůj včerejší úspěch.

 

 

Důležité je, abys na věci a procesy nerezignoval. Že něco doposud fungovalo nějakým způsobem není důvod k tomu, aby to tak bylo stále. 

Všímej si problémů, všímej si drobností, které komplikují práci a život a snaž se pro ně najít řešení. Nemusí být 100%. Posuneš-li se o kousek ty, posune se celý tým. 

A ještě žádný manažer nebyl smutný z toho, že se jeho tým zlepšil.